söndag 10 maj 2009

Hemma

Ja.. då sitter jag här hemma... klockan är snart 06 och jag har inte sovit sedan 02.. hm.. varför skall det vara så svårt ibland. För mycket snurr i hjärnan..

Jag har inte hunnit uppdatera sedan i fredags så jag skall försöka sammanfatta lite här.

Först kom Suzie och Ann-Marie till sjukhuset.. med sig hade de en Lill-David.. en liten söt plastgroda som jag kan pussa på när jag saknar David. Det var många skratt från sköterskorna. ;-) En liten stunds prat och sedan kom en sköterska in och meddelade att det var dags för hjärnröntgen.. så det var tyvärr bara att säga hejdå och gå till rummet för att få insatt en nål i armen igen. Under tiden jag satt och väntade på att någon skulle hämta mig för transport till röntgen så kom Anki. Kul.. men hon fick sätta sig och vänta lite medan jag var borta.

Det kom en ung kille med en gammal trärullstol och ville köra mig till röntgen. Jag frågade om det var ok om jag gick.. och det var det pust!! Fick frågat honom en del om jobbet de har.. heter tydligen Patientvaktmästare.. och han trodde att de var ca 40 st som jobbade som det. Går minst en mil om dagen i alla korridorer.. haha.. han tyckte jag var en frisk vind jämfört med många de körde om dagarna.. det var ju bra.. ;-)

När vi kom fram till röntgen släppte han av mig i väntrummet och då var jag snurrig.. hm.. jag var nog inte helt fit for fight.. tog en hel del krafter att gå så snabbt och långt... men det var några minuter i väntrummet innan jag hämtades in till röntgen. Ligga helt still, in med kontrastvätska.. och en nysning.. haha.. och sedan in i maskinen igen. Sedan fick jag lov att gå tillbaka själv om jag trodde att jag hittade.. och det gjorde jag.. :)

Satt och pratade och skrattade med Anki en bra stund.. innan hon åkte hem för att städa och handla. ;) Själv blev jag serverad kvällsmat och jag var som en urvriden trasa. Nu kändes det att allt som hänt de senaste dagarna och cellgifterna började göra sitt.. har nog aldrig varit så trött.

Lördag.. och jag hade fått en ny sänggranne under natten.. tittade lite på film.. och sedan var det frukost.. sedan kom mamma.. och de kopplade in cellgifter igen.. mamma hade kört Uffe på svensexa till Kungälv så hon var ju redan halvvägs.. och kom ner ganska tidigt. Sedan fick jag besök av Pernilla.. jättekul.. fick en underbar liten figur.. med en ballong med ordet Hope i. ;-) Och det har vi ju.. Det blev en hel del prat och en massa skratt...

Tröttheten satt i och hela lördagen var trött.. kände mig som att jag gick i sirap.. och kroppen skrek.. men annars mådde jag ganska bra. Mamma stannade till eftermiddagen.. Till kvällsmaten blev jag sittande och pratade med några.. igen och jag är så imponerad av alla positiva människor.. de flesta i alla fall.. Stämningen är positiv även om de flesta har det väldigt jobbigt. Träffade bara på en som satt och grät och mådde väldigt dåligt. Jobbigt.. stackare..

I går kom mamma efter frukosten.. i min behandling.. sedan packade vi.. jag passade på att äta lunch innan jag åkte.. Hämtade hundarna hos Eva och sedan åkte vi hem.. Tyvärr så är barnen sjuka.. Wiola har streptokocker och ögoninflammation så jag får inte träffa henne. De skulle kommit till mig idag.. men det viktigaste är ju att vi blir friska och jag är mottagligare nu.. så det är inte så mycket att göra. Tyvärr.

Inatt har jag inte kunnat sova.. sov ett par timmar.. sedan vaknade jag klockan två och har inte kunnat somna om.. hm.. nu är det ju morgon.. fan.. idag har jag en del att fixa med.. apoteket och hämta ut en massa recept och telefonsamtal m.m. Har fått med mig två stora påsar med sprutor, kopplingar m.m. från sjukhuset som jag skall ha med mig till vårdcentralen. Dit skall jag två dagar i veckan för att hålla reda på mina värden som kommer att sjunka nu inför nästa behandling. Tyvärr så bryter ju inte cellgifterna ner bara de sjuka cellerna. Så det är bara att acceptera att jag inte kommer kunna köra i 110 km/h som vanligt.

Nu hoppas jag bara få tag på en husvagn att låna eftersom jag bokat husvagnsplats till midsommar.. men inte har husvag.. men det brukar lösa sig. Det är verkligen en grej som jag, David och barnen ser fram emot. Jag vet ju precis hur underbart det brukar vara. :)

Hm.. kanske skall lägga huvudet lite till.. inte för att jag kommer att somna.. men vila lite..


Kram på er allihop!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Sicken pärs. Stackars dej. Alltihop. Ta det lungt nu och vila dej.. Jag lovar att inte springa ner dörren hos dej. Lås dörrn och montera ner dörrklockan så du får vara ifred och vila dej... Och inte får extra baciller du inte behöver just nu. Snälla, var rädd om dej.
Hör av dej om du behöver nåt!
KRAM // Carina

erica sa...

Tänker på dig! Förstår att det är svårt att sova samtidigt som du är jättetrött också. Se nu till att faktiskt ta det lugnt, inga 110 som du säger. Det allra viktigase är att du blir frisk!

Jag har precis bokat en husvagn till v 29 vi ska på läger då men den var liten (bara 3 sängplatser) men med förtält. Den var dock ganska billig och vi fick ha hundarna inne! Hoppas det löser sig och att du hittar någon bra!

Hör av dig om man kan hjälpa till på nåt sätt!
kramkram erica

ulrica sa...

Det är blandade känslor.. att det är kul med besök, men det tar mycket krafter.. så jag kommer nog tyvärr att säga nej ibland. Det handlar inte om att jag inte vill utan om att orken tar slut ibland. Har inte upplevt sån trötthet förut tror jag.. men men.. jag kommer tillbaka.

Eva sa...

Hej där!! Hoppas att du fick vilat en liten stund till - hopplöst att vara så trött och inte kunna sova, snacka om moment 22?! Så himla typiskt att Wiola är sjuk, hoppas att hon kryar på sig fort så du får hem dina prinsessor! Kramar

Anonym sa...

Hej Ulle.

Vila nu och ta det lugnt, det ordnar sig säkert med husvagnen.
Hoppas att du kan sova bättre och dröm om husvagnssemestern. Då får ni det riktigt skönt.
Hoppas att Wiola snart är bra så att du kan få hem dom snart.

Kram Gunilla

Vildnos sa...

På sjukhuset i Karlstad heter det (patient)transportör, eller hette kanske jag ska säga för det är ett par år sen jag frågade :) Kralliga killar som skubbar runt i mörka korridorer - hm... synd att jag var för dålig för att utnyttja tillfället *haha*

Sänder styrkekramar från Forshaga!
/ia

Anonym sa...

Hej Ulrica - tittade in här oxå
:-) och vill skicka en godnattKramiz - take care/Stina<3

Mia sa...

Hejse igen tjejen!
Vet att det är frustrerande av att inte kunna prestera 110, men.... man inser att det inte funkar. Och det viktigaste... man behöver INTE prestera på den nivån. I know :-))

Nu är det dig det gäller, och mår inte Du bra så..!!
Har en fundilering som kanske kan underlätta för Dig, men tar den via en annan kanal. *L*

Låt någon annan hjälpa Dig att skaffa husvagn, det löser sig alltid på ngt. vis.

Du vet var jag finns och jag ställer upp, oavsett vad det gäller.
Kramsen // Mia
P.S. Skickar gärna filmer å ljudböcker om Du behöver. D.S.

Anonym sa...

hej igen Ulrica - lägger in en rad i din blogg för att skicka en liten styrke-hälsnings-kram.
Sköt om Dig önskar Stina >3
Ps har mejlat dig.

Anonym sa...

Förstår om du inte orkar skriva men hur är det med dig?
Undrar så om det är något som jag kan hjälpa dig med. Något praktiskt, ta en promenad, bara finnas utan att fråga. Hur mår du? Jag vill så gärna att du ska veta att jag hjälper till om jag bara vet med vad.
Styrkekramar Gunilla

Anonym sa...

En styrkeKram till Dig Ulrica.
Saknar din blogg och Dig.

Kram från medsyster Stina>3