torsdag 7 maj 2009

Jag lever.. ;-)

Ja.. nu har jag tid att skriva ner allt som hände igår.. vilken dag...

Klockan 05.00 ringde klockan.. dags att gå upp. Duscha.. packa färdigt det sista. Sedan åkte vi iväg med hundarna till hundgården där Eva skulle hämta upp dem senare och sedan bar det av mot Sahlgrenska.

Vi var här i tid. Strax före åtta. Fick lite frukost. Sedan var det provtagning, vikt, längd, blodtryck m.m. De skulle även sätta in en nål för njurfunktionsprovet jag skulle göra senare. Första sköterskan misslyckades.. blev en bula.. och gjorde ont.. men hon kallade på en annan som fixade det galant med lite hjälp av värme och tid. ;) Sitta en liten stund och vi fick min säng. Strax efter kommer en man och hämtar oss.. och skall transportera oss till en annan avdelning för att ta Chromeprovet.. (njurfunktionstestet). Han kommer med en rullstol.. men jag bara tittar på honom.. haha.. så jag fick faktiskt gå med honom till den andra byggnaden genom kulvertar m.m. Sitta och vänta lite innan det är dags för provet.

Chromeprovet innebär att de sprutar in radioaktivt ämne i blodet. Fyra timmar senare skall jag lämna några rör med blod och då kan de se hur mycket mina njurar har lyckats filtrera. Därifrån kan de avgöra vilken dos av de starkare cellgifterna de kan ge.

Glömde säga att när vi satt i väntrummet så kommer en man in som jag känner igen väl.. När de ropar hans namn och han går iväg så står det hundrelaterad reklam på ryggen. Då förstod jag varför jag kände igen homom.. Träffats några gånger genom klubben såklart.. men blev på fel plats nu.

Efter provtagningen så gick vi själva tillbaka till avdelningen. Vi lovade att vi hittade och inte behövde någon transport. ;-)

En liten stund på rummet med en lånad film på datorn.. Rallybrudar.. tack Carina!! Snart kom de och talade om att jag skulle sätta in min cvk snart.

Så då blev jag nerkörd i min säng till Narkos.. och de satte in en CVK.. vilket är en slang som de kör ner vid nyckelbenet rätt ner i en ven där.. så att de kan ge cellgifter och ta prover genom den.. och slipper sticka så mycket. Den är 20 cm lång.. 16 cm är i venen och stannar ca 4 cm ovanför lungan. Läkaren är jättebra.. och talar om hela tiden vad han gör.. kanske för mycket ibland.. vet såna som hade svimmat av allt han berättade.. hm.. allt behöver man inte veta. ;-) men det gick bra.. låg och kolla mitt EKG hela tiden.. så jag såg att jag klarade det.. haha... Blev uppkörd på rummet igen.. Jag fick även veta att jag var bokad den 29/5 för att få en Port a Cart istället... ungefär samma som CVK men hela den ligger under huden så man kan leva som vanligt och bada m.m. Nu sticker det ut en slang ur huden som jag får vara lite försiktig med ibland.

Nu kom de med lite lunch och vi tittade lite till på filmen..

Snart har det gått fyra timmar sedan de sprutade in det radioaktiva så nu var det dags att gå tillbaka och lämna proverna. Så de fick ta ur droppet som jag fick på narkosen.. och så vandrade jag och mamma iväg.. själva.. haha.. vi lovade att vi hittade dit igen.. hm.. men mamma hade tagit oss ner i kulverten och gått åt motsatt håll hela tiden.. så det var tur jag hade lite koll.. haha
En liten stund i väntrummet sedan tog de sina rör och vi fick gå tillbaka.

Lite film igen... sedan var det dags för röntgen.. de skall kolla så att min CVK sitter rätt i venen innan de använder den för cellgifter... farligt om den sitter fel. Nu kom en man och körde min säng genom kulvertarna igen.. känns lite mysko att ligga där och bli körd.. men men.. allt kändes som i filmer när de filmar från patientens synvinkel.. lampor och takbjälkar m.m. bara svischar förbi..

På röntgen blev det en liten stunds väntan.. in och två snabba plåtar.. ut igen.. och sedan vänta på en ny man att köra mig tillbaka. Han kom snabbt och körde mig tillbaka..

Jag har kommit på att det måste vara ett roligt jobb.. hämta patienter.. tjöta lite. och sedan gå till nästa.. vilken motion de får.. ett jobb man inte tänker på att det finns.. undrar vad namnet för jobbet är..

En stund till i sängen.. och de kom och kopplade på mitt cellgift. Under tiden tittade jag och mamma klart på rallybrudar.. :-)

Sedan åkte mamma och det var middag.. glömde att vi fick kladdkaka och grädde där emellan. ;-)

Nu var det samtal med sköterskan om biverkningar, allman info m.m. prat om prov jag måste ta mellan behandlingarna.. två gånger i veckan osv.

Sedan var det kvällsmat och lite tv-tittande och surfande.. började svettas lite.. tror jag av cellgifterna eller så är det tidigt klimakterie. ;-)

Jag somnade vid tolv och vaknade vid fem i morse.. slumrade lite.. fram och tillbaka innan frukost. Är så nöjd med datorn.. att kunna ligga här och prata med omvärlden.

Efter frukost var det ronden.. och jag fick träffa Ulrika igen som är min läkare. Hon berättade lite om värdena som gjorde att jag fick komma in snabbare. Det heter S100 och är ett värde som jag har förstått visar tumörer i kroppen.. typ.. och så här såg det ut.
För två veckor sedan 0,2
För en vecka sedan 5,6 !!!!!
Igår 2,5

Så hoppet på en vecka från 0,2 till 5,6 var oroande.. därför vill de nu att jag skall kolla hjärnan också. Det skrämde såklart upp mig lite eftersom det var när det spred sig dit som pappa gick bort.

Precis efter de gått kom kuratorn.. som jag sagt att jag vill prata med. Så vi hade ett samtal om allt möjligt. Kändes bra.. gick igenom med henne vad jag skall säga till barnen och så.

Lunch.. och sedan kom de och kopplade på cellgifterna som tog längre tid idag eftersom det även är ett starkare cellgift.

Sedan fick jag besök av en kompis en stund och det var kaffe och nybakt sockerkaka. :)

Haha.. ni förstår att här går det i ett.. hinner inte ha långtråkigt.. ligger nu och är lite trött.. men har hunnit äta middag också.. och snart är det kvällsmat.. haha.. gör inget annat än äter.. men ganska skönt att gå ut lite till dagrummet och prata lite med andra..


Det blev mycket uppgifter.. och jag har säkert missat en del.. blandat en del.. men det är i alla fall hur de två senaste dagarna sett ut. ;-) Om ni orkat läsa klart.


Tack för alla hejarop och annat.. förlåt om jag inte hinner svara och tacka alla, men telefon och dator går varm.. så det är inte att jag inte uppskattar det ni gör.. men jag skall hinna med det mellan allt annat.. hm.. och maten. ;-) Skall titta lite på film tänkte jag efter kvällsmaten.


Kramar!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart att du skriver och delar med dig av det svåra. Du finns i tankarna mest hela tiden så det är skönt att höra från dig och veta att behandlingen är i gång.

Kram på dig
Anna

Anonym sa...

Jag tänker på dig så gott som hela tiden.Din kämparglöd och goda mod gör att du kommer att klara detta. Kramar Martina

Therese & Azzie sa...

Här är en till som tänker mkt på dig och de dina. Kul att du orkar skriva om det hela. Måste vara gott att komma till dukat bord mest hela tiden och att slippa disken ;-)


MÅNGA KRAMAR

ulrica sa...

Tack! Ni är underbara.. det är skönt att skriva av sig med.. glömmer själv annars också.. händer ju så mycket hela tiden. Så det är skönt att få det ur sig.. och så kan jag ha det lite som ett kom ihåg. Skall försöka skriva ett lite roligare inlägg senare.. känns lite som en sjukblogg nu. Och jag är ingen sjukdom. Det är en del av mig.

Jadu, den här servicen de har här skulle alla få känna på ibland, självklart utan att vara sjuka. Men så underbara människor och god mat. Bakad kaka varje dag till fikat m.m. Kan lugnt säga att det är rätt människor på rätt plats.

Anonym sa...

Japp. Här är en till som sagt. Vi är många som tänker på dig, vet du!Lägger band på mej för att inte terra dej med mail och sms, så att du kan vila och hämta kraft (även din axel)..
Spännande (och skrämmande) att läsa lite mer detaljerat så här, men då slipper du ha oss ringande stup i kvarten :-))
KRAM på dej
Carina

Eva sa...

Ja, jag har sagt det tidigare och säger det igen - du är ju grym alltså! Otroligt att du orkar skriva som du gör, men det är nog kanske bra samtidigt - att få det på pränt och ur systemet kanske! Tänker på dig! Skickar all min styrka till dig! Kramar <3 PS Kan aldrig vara klimakteriet - så ung som du är *ler* DS

Anonym sa...

Styrekramar från mig. Kerstin Spåre

Patrica sa...

god kväll

Jag funderar på vad du har för mail?
Skulle vilja skriva ett men vet inte riktigt vart jag ska skicka det, inget allvarligt men allt vill jag inte skriva här eller på facebook.

Jag följer dig o läser med gåshud på armarna och ett stort hjärta av mod har du... skriv o skriv o skriv igen, det hjälper att få ur sig allt många många gånger och när det känns som om du skrivit allt skiv en gång till... allt som gör dig starkare...

Sov så gott om du inte sover stora bamsekramar

Anonym sa...

Skönt att höra att du håller humöret uppe. Även om jag förstår att det nog går upp och ner.
Men som du skrev, du är ingen sjukdom den är en del av dig och du är stark och med hjälp av behandling så tar du knäcken på cancerskrället.
Många kramar Gunilla

ulrica sa...

Tack igen!!!

Dags att försöka sova.. har ju glatt hjärta eftersom Sverige vann i hockeyn. ;-)

Patricia.. min mail är: smilie-73@hotmail.com

Och Rutan.. ha det så himla kul och ta ett glas för mig med!!! Saknar er!

Kram

Anonym sa...

Stoooor kram från Stina.
Oj vilka intensiva dagar du varit med om. Nog skönt att skriva "av sig" som du säger.

Jag tänker mkt på dig.

Men Ulrica, vad är S100 för prov? Var det vanligt blodprov? Och vet du varför de tog det från början. Jag har aldrig hört om det.

Kram kram - vi hörs - /Stina
Ulrica, du = så värdefull

Anonym sa...

Tack för att du berättar för OSS som är med dig hela dagarna i tankarna.

Massor egna minnen kommer upp inom mig.Utav hur dagarna på sjukhus kan se ut. Då man är fram och tillbaka och upp å ner överallt å ingenstans på en och samma dag.

KRAM

ulrica sa...

Stina.. om jag har fattat det hela rätt så är S100 en typ av tumörmarkör.. och ja det är ett rör med blod.. ;)

Tack för dina inlägg. Hoppas att du mår bra. Väntade inte du på några svar?

Kramar
Ulrica
Stina.. du är också värdefull!!!!

Mia sa...

Kan bara beskriva Dig med ett enda ord!! TAPPER och det skall Du ha all eloge för gomman!!! Och ha inget dåligt samvete för att Du inte svarar alla överallt!! Tror ingen av oss förväntar sig det, vi ger bara det lilla vi kan till Dig!
Kramsen mest om! // Mia