torsdag 7 maj 2009

I nöden prövas vännen!

Det finns ett uttryck som heter så.. att i nöden prövas vännen...

Jag bara funderar på hur länge mina vänner skall prövas och ni finns där hela tiden. Alla gamla.. som Anki.. tror du är min äldsta vän som jag håller kontakt med.. Eva och Stina.. underbart med nya också.. Sedan ni alla där i mitten som alla finns där varje gång jag behöver er. Eller bara för att skriva ett uppmuntrande ord till mig.

Carina, tack för böcker, filmer och ditt otroliga stöd. Du är guld.
Eva H, tack för hjälpen med hundar och allt annat.
Anna-Karin.. du finns där hela tiden och kollar hur jag mår.
Ida, en underbar vän som jag tycker väldigt mycket om.
Jag har säkert glömt att skriva ner någon nu.. men jag lovar att jag inte har glömt er.. kommer skriva mer om det här senare..

Många har mycket negativt att säga om att lära känna folk på nätet.. men jag är tacksam för de som jag har träffat där. De kan verkligen bli kära vänner utan att man träffas någon gång eller väldigt sällan. Igår fick jag besök av en vän jag lärde känna för nästan 1,5 år som jag t.o.m. dejtat och blev god vän med.. väldigt kul att träffas och få sitta och prata om både vad jag går igenom och en massa annat utanför sjukhusets väggar. Tack!

Och utan nätet hade jag inte träffat David.. vad hade jag varit utan honom nu.. Han finns för mig hela tiden.. peppar mig.. gråter med mig.. och håller sina armar om mig när det behövs. Kuratorn sa igår att hon tyckte det kunde vara bra att ha honom så långt bort. Då kan jag åka dit ibland och komma hemifrån.. stänga av det hemma. Som sagt.. gäller att tänka på de postiva sidorna av allt.. ;-) David, du vet hur mycket jag älskar dig och vad du betyder för mig. <3

Vad min familj, mamma, bror och barnen betyder för mig är ju ingen hemlighet. Lider så med dem. Jag tycker vår familj fått tillräckligt.. Calle först.. som gick bort bara 19 år.. pappa som dog i samma jävla sjukdom som jag har nu.. och allt annat.. men vi är starka.. men tro inte att vi aldrig gråter, men jag tror vi väljer våra kamper.. att ligga och gråta hela dagarna funkar inte.. därför väljer vi oftast att leva i nuet, ta ett steg i taget, göra det bästa av den dagen.. vad som händer i morgon kan jag inte oroa mig för mycket för nu. Behöver krafterna idag. Måste bara säga... Jag älskar er!!!! Att säga vad mina barn betyder går ju inte ens att skriva ner.. De är mitt allt.. saknar dem så. Har mitt jobbiga samtal med dem fram för mig, men tror att det skall gå bra efter tips från kuratorn.

Idag kommer tre tjejer på besök så den här dagen kommer också rusa iväg.. får se om det blir datortomografi på hjärnan också eller vad de har planerat idag.. mer än cellgifterna.

Nu sover mina armar.. men även min rumskamrat sover än.. själv vaknar jag före fem varje morgon.. fem timmar får jag.. sedan är det stopp. Skall sätta på en av Carinas filmer innan det blir frukost.. Återigen tack!!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Till dem som finns till för mig!

Till alla nära, kära vänner
-ett ljus med värme
-en blomma med doft
-ett innerligt ljus i livet
-en tanke till var och en
*
Vänner ni finns i mina tankar
i mina känslor
i min själ
*
Mina vänner betyder att livet får
-en betydelse
-en mening
-en inre frid, för mig
*
Tack för att ni finns till för mig!

Hej Ulle!
När jag läste din blogg kom jag att tänka på denna dikt.
Du är en härlig människa och du fixar detta!
//CG

Anonym sa...

Och här sitter en annan och lipar på värstaste arbetstiden, uhuuuu... Så jobbigt för hela er familj alltihop, och tänk att det aldrig tar slut. Och så dina fina fina barn. Tänk när Wilma berättade att Morfar satt på molnet och tittade ner, efter att Kent gått bort. Lilla gumman. Och nu står håret rakt ut på armarna när jag skriver om det.
Och stackars Gerd som måste återuppleva den här idiotiska sjukdomen efter allt annat elände hon redan haft. Fast denna gången har du kommit in i GOD TID och du är ung frisk och rask och har en ENORM förmåga att kavla upp armarna och ta tag i saker, så denna gången MÅSTE det sluta annorlunda. Och mitt i detta elände så är du stark som en björn och nästanpå tröstar oss andra!!
Nä, nu kan jag inte sitta här och grina snart kommer nån och frågar vad jag håller på med ;-))
Superstorastyrkekramar till dej och familjen. Vi ses när du kommer hem!

ps
"Se upp för Dårarna" är dagens filmtips om du inte redan startat på en film.
ds

ulrica sa...

Tack!! Ni är underbara.. vet inte hur jag skall få alla att förstå hur mycket ni betyder.. och jag hoppas jag kan återgälda er någon gång.. tänk vad vänner betyder coh bara ett litet ord ibland.

Jag har börjat på Beverly Hills Chihuahua.. så det blir nästa film då!! Tackar.. skrattar gott med lurarna i öronen.. haha.. de tycker nog jag är lite knäpp ibland. Har en bra rumskamrat i alla fall.. men får nog en ny idag.. så jag håller tummarna att det funkar lika bra.

Tack för den fina dikten.. Carina G. precis som jag känner det. Skall koma ihåg den.

Kramar till er alla!!

Anonym sa...

I nöden prövas ju vännen sägs det.
( Å så är det, vet ju utav egen erfarenhet.)


Härligt att läsa dina blogg och följa händelserna där på sjukhuset som du går igenom nu

bosse o annelie sa...

har ju inte läst din blogg på en tid men vi var inne i dag och fick se hur det var med dig, men vi vet ju att du är en tuff glad brud så vi vet att du fixar detta, o du skall veta att vi tänker på dig hela tiden o väntar på att anart få träffa dig igen. stora kramar från bosse, annelie o hundarna

Anonym sa...

Kära Ulrica, tack för dina fina ord. Uppskattar Dig också, mycket.

Jag finns i cybervärlden - men tänker mycket på Dig och önskar Dig att ALLT ska gå bra.
Tack för bloggen och att Du delar med Dig.
Jag känner verkligen med Dig och kan förstå hur det är att - som jag brukar säga: att "snurra i sjukhusvärlden"...
Även om vi "bara" finns i cybervärlden, så kan vänskapen kännas mycket värdefull och äkta. Och att få ha någon att delge funderingar/tankar, oro och även erfarenheter och råd/tips. Och även positiva saker och få känna "samhörighet" och förståelse.
Jag skriver mer i mejl sen.
-
Vad gäller prover - så har jag inte fått svar ännu. suck

Men Ulrica, vi får ta dag för dag och mitt i allt snurr - tänka att vi ska klara detta.
KRAM KRAM <3 från Stina - medsyster

Malin sa...

Hejsan vännen!
Du är verkligen en av de tappraste vi vet och du kommer tollsammans med dina nära och kära fixa det här. Önsakar så att man kunde göra något för dig.

Kenzo hälsar så gott till sin "farmor". Den lille busen har haft en toppen dag idag, varit med sina två boxerfavvotjejer och röjt + att han passade på att ta en simtur nere vid havet.

Vi tänker på dig.

Massor med kramar
Malin, Christian och vovvarna