söndag 6 september 2009

Intressen...


Först måste jag visa en bild från när Wilmas klass cyklade och badade en dag när skolan börjat. Jag passade på att åka med och titta på. Det var helt underbart att se Wilma hoppa och simma runt som en fisk i vattnet. :)
Jag tyckte det verkade lite för kallt och höll mig på land njöt av alla duktiga barn istället. ;)

I torsdags fick jag veta att det inte skulle bli någon behandling denna veckan. Mina värden var bättre, men de tyckte att min benmärg behövde vila några dagar till så jag fick behandlingstid på måndag istället. Helt plötsligt så fick jag planera om min helg och kom fram till att jag gott och väl kunde åka ner till Skåne.. så jag satsade en slant på en biljett på Tradera.. när klockan var halv ett på natten hade jag fått en biljett för tåget som gick 06,27 från Gbg för 26 kr. :) Jag la mig vid 01.00 och gick upp 05,00.. så det blev inte så mycket sömn.. men vad spelar det för roll. Mamma körde ner mig till stationen och jag åkte mot Hässleholm. Därifrån tog jag tåget Kristianstad där Davids pappa hämtade upp och jag hade en härlig dag hos dem.. David hämtade mig på kvällen och vi åt middag där.
På lördagen sov vi länge.. hm.. gick upp vid halv ett.. helt otroligt, men David har haft väldigt mycket de sista veckorna och jag var också trött så jag tror vi behövde det. Vi gav oss i alla fall iväg efter frukosten.. åkte till Kivik där Davids syster Frida med sambo och barn var.. så vi satt och pratade med dem där en stund.. och jag fick sett deras lilla dotter som bara är två veckor. :)
Efteråt gick vi lite i Kivik innan vi körde mot Haväng och där tog vi en liten promenad.. bilderna talar för sig själva.. helt underbart!!


















Vi var sugna på lax och annat gott till kvällen så vi köpte det.. lax, romsås, västkustsallad, räksallad, grovt bröd, kokade potatis.. grönsaker.. kokade ägg m.m. Det var såååååå gott.







Idag söndag vaknade vi betydligt tidigare.. och bestämde oss för att ge oss iväg mot den döda byn som ligger en bit norr om Bromölla. Vi tog en underbar promenad på 7,5 km men vi hittade inte byn.. hm.. så den är nog begravd också.. ;) David har lovat att plocka fram gps kordinaterna så vi kan hitta dit ordentligt nästa gång.
Ur Wikipedia - Döda byn, som egentligen hette Spångabro, är en sedan 1960-talet övergiven by norr om Vånga i nordligaste delen av Kristianstads kommun. Där byn en gång låg finns bara husgrunder och ovanligt stora gärdsgårdar kvar i bokskogen. Byn övergavs när jorden inte förmådde att försörja befolkningen. De flesta emigrerade till USA.
Vi fick i alla fall en jätteskön promenad och det är så underbart vackert i skogarna. Saknade hundarna som inte var med. De hade älskat promenaden.






Visst är det fint.. Solen skiner genom lövverken.. mycket mossa m.m.



Eftersom varken jag eller David är så bra på svampar så vågade vi inte plocka några. Vi tyckte den här såg mycket fin ut så vi tar gärna emot tips på vad man skall göra med den innan man kan äta den. ;)










Här är en gran som växer ur en sten!! Snacka om livsvilja.












På en gärdsgård som vi gick över satt dessa grodor och vaktade.. ;) Jag pussade en av dem... och se vad som hände.






Det dök upp en prins!!!
Han hittade dessutom en stor myrstack. ;)








Efter den långa promenade åkte vi runt på en massa småvägar med bilen.. njöt av alla vackra platser.. stannade och fikade vid en sjö... och sedan åkte vi på ännu mera småvägar.
Tänk att ha hittat någon som njuter lika mycket som jag av att vara i naturen.. att bara gå.. prata.. njuta av allt vackert.. sitta i en bil.. mil efter mil och hela tiden kommentera hur fint det är. ;) Ta in på konstiga små vägar som kanske visar sig vara slut vid en vändplan.. eller i bästa fall en otroligt vacker sjö.
Jag älskar dig David och jag har haft en underbar helg!!


Kram till er alla!!

7 kommentarer:

Carina sa...

Sicka härliga bilder!
Tycker du flänger nästan värre än jag, du som skall ligga nerbäddad och bli serverad kaffe, förlåt, oboy på sängkanten! Så tidigt på morgonen... gäääääääääääääsp.
Men lite frisk luft har ju aldrig skadat :-)) och lite ADvitaminer i lagom dos är ju inte heller fel.
Kram på dej // Carina

ulrica sa...

Haha.. ja det kan låta så eftersom det är det jag skriver om.. jag skriver inte om alla dagar jag ligger i soffan och bara vilar. ;) Inte så kul att läsa.

Om våran promenad så har jag inte talat om hur lång tid det tog. Hur många fikapauser vi hade och hur många gånger David ställde frågan.. -går det bra? -behöver du vila? Osv.. haha.. då kan ni ju tro att jag är sjuk. ;)

Skämt åsido. Allt går i betydligt lugnare tempo. Kan låta mycket ibland.. men det är lugnt.. och promenaderna är långsamma och många pauser. Mår bra av friska luften och att få röra på mig lite. Har absolut ingen kondis kvar tyvärr. :(

Kram på dig med!!!

Hélena sa...

Kikar in en stund till dig. Förstår att det inte bara är tråkigt att ha kärleken på lite avstånd. Det ger ju möjligheter till härliga utflykter i underbara miljöer. Vilka ständer och vilken skog!! Säkert bra med lite miljöombyte också - lugna promenader i sådan natur är en lisa för kropp och själ. Vilken tur att din David bor vid såna fantastiska ställen!!
Men du - hoppa över svampen... ;-)
Många kramar från Hélena & Bixi

ulrica sa...

Ja Helena så är det. Det är verkligen avslappning för mig. Vi älskar båda två att åka iväg både själva och med barnen till havet. Skåne är väldigt vackert och han har allt det här nära.. så vi utnyttjar det. Åker ut till havet.. står på stranden.. kastar lite sten.. eller tar en kort promenad så mår vi mycket bättre. :)

Ok.. svampen som såg så go ut.. men okej.. jag struntar nog i den då. ;)

Kramar tillbaka

Anonym sa...

Kära Ulrica - skickar en kram till dig.
Roligt att höra av dig i bloggen igen - saknat dig.

Hoppas verkligen att dina blodvärden - de vita - går upp - så du får fortsätta med behandlingarna.

Hur lågt har dina lefkocyter varit?
Det räknas inte lågt förrän det är under 0,5 har det sagts mig.....

Sköt om dig, kram Stina

ulrica sa...

Tack för kramen!! Detsamma till dig. Hoppas att du mår bra. :)

Jag får behandling, men jag får en spruta som jag skall ta på fredag som skall stimulera benmärgen att bilda vita blodkroppar.. tyvärr så kommer jag nog må sämre efter den med skelettvärk m.m. men jaja.. man börjar bli van vid biverkningar.. :(

Lefkocyter? Vet jag inte.. har inte hört något om dem. Vad är det?

Kramar

Stina sa...

hej igen Ulrica
Förlåt, jag stavade lite fel....:-)

Det skulle stavas Leukocyter och det är en vit blodkropp där sk normalvärdet ligger mellan 3.5-8.8 men variationer är inte så "farliga"...

Sedan finns Neutrofiler där man säger 1,6-6,7.....även där varierar det.
Och olika för män och kvinnor.

Det finns fler namn på vita blodkroppar - men det är ovanstående värden jag brukar få del av......

Sedan mäts ju trombocyter och HB.

Jag har inte vetat tidigare att man kan få spruta som höjer "de vita" - men det är ju jättebra.

Jag fortsätter med behandlingarna, men vet inte hur länge jag kan/får....

Ska på ny CT om några veckor - ej fått datum.
DET är alltid lika nervöst. Det går nog aldrig över...

Kram kram, Stina