måndag 8 februari 2010

100 lista

Jaha.. då var jag inne i den jobbiga perioden.. var någorlunda pigg i helgen. Körde ner från Tjörn med packad bil. Wiola hade 40,3 graders feber när jag hämtade henne i fredags så hon var ganska kass.. hög feber även på lördagen innan vi åkte ner. Det var otroligt skönt att komma hem i alla fall. Konstigt att man tycker det är så skönt fast lägenheten är full av lådor och annat som skall in på plats.

I torsdag när det var storrond på JK och jag fick träffa alla läkarna. De skrämde upp mig rejält. Jag fick veta att röntgen jag gjorde i tisdags visade att tumörerna i lugnorna hade minskat, men i huden hade de ökat. De var nu i behov av att ändra cellgifterna. Vilket skulle innebära att jag skulle få behandling en gång i veckan samt att jag skulle tappa håret nu. Jaja.. jag ringde upp David och han blev väldigt orolig.. tankarna som kommer är ju självklart.. varför det inte tar.. om det sprider sig någon annanstans osv. I alla fall så kom min läkare tillbaka efter en stund. Vilel känna på magen.. och konstaterade att de nya tumörerna som de sett på röntgen var mina kulor efter fragminsprutorna.. alltså sprutorna som jag tar mot blodproppar!! Pust!! Det innebär att det inte ökat i huden och att jag inte behöver byta cellgift. Det som de skulle göra istället var att ta bort Carboplatin som jag reagerade på med klåda i onsdags. Tydligen så har de aldrig upplevt det på den avdelningen men hört talas om det från andra.. att om man använt det såpass länge som jag har gjort så kan man reagera så. Ovanligt.. men varför skulle inte jag göra det. ;) De skulle öka på Dakarbazinet istället. Nu de sista gångerna har jag fått 450 ml/dag i tre dagar.. de skulle öka upp det till 450 ml/fyra dagar nu då. Så bort med en och öka den andra. Jag får en omgång till i Göteborg i början på mars innan jag flyttas över till Lund.

Satt igår och tittade på Himlen kan vänta. Repriser från förra hösten. Om olika människor med cancer. Idag skall tydligen det komma ett uppföljningsprogram för att se hur det gått för dem. En man som är med följer jag i hans blogg så hur det är med honom vet jag ju.. men jag får se om jag klarar se programmet. Det är tudelat.Mår ju dåligt av det samtidigt som jag blir lugn av att se det.

I programmet pratade de i alla fall om en hundralista. Saker man vill göra innan man går bort typ. Jag tänkte lite, men kom fram till att jag har inte en massa måsten. För mig finns inte massa "måsten", att jag vill resa dit, eller hinna det.. eller så. Jag vill njuta så mycket som möjligt. Värdesätter våra dagar vid havet. Våra älskade turer med en laddning pastasallad och cider.. eller annat gott. Sätta oss vid havet. Se hundarna busa runt och bara njuta av att leva. Att vara och bada med barnen. Se deras glädje i vattenrutschkanor.. eller när de åker karusell på Liseberg.. eller varför inte busa i skogen en stund. Svårt att lista såna saker. Vill bara fortsätta uppleva dem. Länge till!

Här kommer lite bilder från förra sommaren.. enkal bilder för de flesta skulle jag tro, men jag mår så bra av att titta på dem. Har mer känslor för varje bild jag ser. Kan komma ihåg magkänslan.. hur bra jag mådde och hur lycklig jag var.





8 kommentarer:

davz sa...

Vem är den där bleka tjockisen ???

ulrica sa...

Var var var???? Jag trodde jag var noggrann så jag inte kom med på några kort!!! <3

Anonym sa...

Kram
Suzie

Anonym sa...

Jag försöker också leva här och nu och njuta av alla små goda ting i livet... även om det är svårt när Suzie kommer hit stup i kvarten och ska ha te... ;0) ;0);0)

Skämt å sido - Det är just såna saker som gör att man känner sig glad! Goda vänner och att man faktiskt inte känner att man MÅSTE så mycket. Ta en kopp te/kaffe tillsmmans räcker! ;0)
Kram
Ann-Marie

ulrica sa...

Hel rätt Ann-Marie! Det är just det som är det goda i livet. :) Tror folk tror man måste ha så höga krav och mål, men att vara lycklig räcker gott.

Hoppas allt är bra med er!!!!

Kram
Ulle

davz sa...

Det är regndagen på de första kortet va???

ulrica sa...

Japp stämmer.. regnet öste ner en stund. ;)

Anonym sa...

En härlig inställning som jag måste lära mig mer av, inte stressa upp mig över alla måsten i vardagen =).