onsdag 10 december 2008

Tatuerare, blottning, neonljus, bantninghem, fylla, Törnrosa, Dolly Parton och ålderdomshem.. många upplevelser på en dag.

Ja det var många upplevelser på en dag.. vi får se om jag får ihop det igen..

Morgonen började med att mobilen väckte oss 05,15. Håkan dubbelkollade så att vi var uppe. Sedan var det min dusch igen.. och det var då jag läste på flaskan med Hibiscrub. Hm.. undvik kontakt med hjärna, hjärnhinna och mellanöra. Ojoj, jag visste inte riktigt hur det skulle gå till.. lät ju som ett vanligt problem när man duschar. ;-)

Vi åkte härifrån vid 06,15 och kom upp alldeles lagom till jag skulle vara på kirurgen. Först anmäla sig där och konstatera att jag visst borde bytt ut min gamla patientbricka ( de på Uddevalla säger att jag kan ha det, men adress och telefonnummer är ju fel ). Hon strök min adress och telefonnummer på alla papper, stackarn, men hon var jättetrevlig i alla fall. Sedan skickade de mig vidare till Centraloperationen. Där träffade jag Anja som är min läkare. Hon ritade var de skulle operera mig.. därav tatuerare nummer ett.. ;-) Eva lämnade mig där.. och tog på vägen ut telefonnumret till uppvaket.. vilket var bra tänkt av henne. Efter att ha målat på mig så skickades jag upp till Klinisk Fysiologi.

Efter anmälan så fick jag snabbt in på rummet. Där får jag klä av mig på överkroppen.. och sedan lägga mig som i en magnetröntgen. Läkaren sprutar in radioaktivt ämne där de tagit mitt födelsemärke. Ajaj, det lägger sig som en vattenblåsa innan kroppen börjar dra in det och det följer blodkärlen... de lägger en blyplatta över stället där de sprutat in vätskan för att det inte skall lysa för mycket på skärmen.. därav neonljus i rubriken... ;-) Nu kan de se hur vätskan vandrar. Där får jag ligga helt still i 20 minuter medan röntgen tar en bild i minuten. Därefter målar de ett kryss på mig där det börjat samlas vätska i en körtel. Den första körteln.

Sedan skulle jag vänta en timma innan jag skulle tillbaka och de skulle kolla igen. Jag passade på att ringa David och sedan gick jag upp i väntrummet och läste lite.

Nu fick jag in igen och de fotograferade i fem minuter.. De fyllde i krysset de gjort tidigare och markerade även en annan körtel som det samlats i.. ytterligare tatueringar alltså. Läkaren kom in och de kollade så att de inte inte spridit sig vätska till ljumskar eller nacke.. också.. men det hade gått upp i vänster armhåla.

Nu var det tillbaka till Centraloperation.. snabbt in på ett litet rum där jag fick byta om till snygga operationskläder och sedan sitta där och läsa.. ojojoj.. vilken väntan.. var så trött också. Hade ju inte sovit mycket under natten.. eller de sista veckorna.. Tydligen så hade operation nummer ett på dagen dragit ut på tiden.. så jag fick vänta i ett par timmar och var rejält trött när de hämtade mig. Kan säga att de hade jullunch.. och det luktade jääääääättegott i hela avdelningen. Hm.. var ju lite hungrig vid det här laget.. ;-)

Vid halv ett började de med min narkos.. jättehärliga sköterskor.. skojade med mig hela tiden. En helt underbar tjej tyckte det var så spännande att jag var rödhårig, för tydligen är det speciellt att söva.. haha.. och sedan när hon satt i nålar m.m. så frågade hon om jag ville ha lugnande. Nja, sa jag jag vet inte.. första sköterskan sa nämligen att hon lovat det.. fast jag sa.. vi har inte pratat om det.. ;-) Hon tyckte jag såg väldigt lugn ut, men om jag vill ha så får jag.. haha.. ja, sa jag.. ge mig lite då.. haha.. och oj.. fick en liten fylla.. vilken känsla.. så jag sa till henne att det är ju inte vanligt en tisdag. :-) Sedan tog de in mig i operationssalen och det var en massa bus runtomkring. Underbar stämning skämt hela tiden. Så de frågade om jag verkligen tyckte de verkade seriösa.. men jag sa att jag litade fullt ut på dem. :-) Efter en stund fick jag mitt "sömnmedel" och de bad mig tänka på något roligt.. hm.. vad tänkte jag på då tror ni.. haha.. Rätt gissat!!! David.. haha Sedan somnade jag som Törnrosa.

Kom till uppvaket vid halv tre.. eller rättare sagt.. 14,23 tittade jag på klockan.. var lite lullig.. och jättetrött.. hade ont så jag fick lite mer smärtstillande och fick en liten fylla till.. haha När jag ligger där så hör jag de pratar om mig.. så säger de till mig att någon söker mig.. förstår att det är Eva. Pratar lite med henne.. men jag var nog inte helt klar.. haha.. men vi kommer fram till att hon skall ringa några timmar senare och kolla hur det är. Jag ligger där i några timmar.. med massa sladdar och annat kopplat som kollar så allt är ok.. Läkaren kommer och pratar lite.. säger att jag får alla provsvar nästa fredag när jag skall på återbesök. Vid femtiden får jag rulla vidare in till ett rum bredvid.. där jag skall övernatta.. får även kissa nu.. och det behövdes.. ;-)

Rummet får jag dela med en kvinna som har opererat sig för bröstcancer. Vi pratar lite.. sedan ringer Eva igen.. och jag säger att jag stannar.. Sedan tar det bara några minuter så ringer det igen.. då ringder David.. hihi.. puss.. var skönt att få prata med honom. Hade bett Eva kontakta honom och tydligen så har det gått lite telefonkedjor åt olika håll.. haha.. där ligger man och sover och så är det så många som bryr sig runt en.. häftigt... Får två mackor.. helt underbart.. har ju inte ätit på hela dagen.. de smakar underbart..

Vad Dolly Parton kommer ifrån i rubriken är att jag är väl vadderad där de har opererat mig.. vilket gör att vänster bröst känns otroligt stort.. haha..

Nu kommer vi till ålderdomshemmet.. ;-) Där ligger vi två stycken i rummet.. med en fin tv på väggen framför oss. Sköterskorna säger till oss flera gånger att vi kan sätta på tv-n, men hon tittar inte så mycket på tv.. hm.. så första gången hon sätter på den så tittar vi på Gokväll.. direkt när det är slut så säger hon.. det var väl inget mer och stänger av.. sedan sätts tv-n på till Västnytt och nyheterna.. fem minuter på Packat och klart blir det också.. sedan tycker hon inte att det är något att se.. hm.. vem gav henne fjärrkontrollen!!!???? haha.. jag som tittar på tv varje kväll innan jag somnar... jaja.. hon tyckte vi skulle släcka vid 21,15 så det var tur att jag var helt slut och låg och slumrade då..

Vid elva kom nattpersonalen in.. de kollade oss och frågade om jag hade ont.. jag sa som det var. Att det är inte konstant ont utan kommer som hugg ibland.. så hon tyckte jag skulle få mer smärtstillande så jag fick sova ordentligt.. Jag fick alltså en fylla till.. haha.. vilken dag. :-)

I morse var det upp och tvätta av sig, äta frukost, träffa sjukgymnasten.. sedan kom Eva och hämtade mig.. Hon körde hem mig och stannade en liten stund.. nu har jag mest sovit och vilat.. och pratat i telefon. :-)

En stor kram till er alla!!!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

KRAM på DIG VÄNNEN.
TÄNKER på DIG

Anonym sa...

Vilken dag!!! Gösta Petter! ;-) Kramar tebax

Anonym sa...

En stor kram!
Suzie

Anonym sa...

Oj, vilken lååååång dag. Intressant att läsa!
Hoppas du inte har alltför ont nu efteråt och att du fick en stor paket smärtstillande med dej hem!
KRAM KRAM KRAM
Carina

Anonym sa...

Hej vännen!! Tänkte att ditt första inlägg var "kodat" haha, behöver inte skriva ngt för att jag skall förstå... hahaha ;-) Tack för tipset!! Kramar och hoppas att du är lite piggare idag!

Yvonne o Vilja sa...

Spännande läsning!
Du verkade ju iallafall ha haft lite skoj ibland det tråkiga..
Hoppas att slutklämmen på denna historia blir god.. Du vet, som törnrosa som vaknar upp hos sin prins och blir lyckliga i alla sina dagar... :)

STOR KRAM!