torsdag 4 mars 2010

Statistik..

Ligger inne på Jk och hade lite tid över.. satt och sökte på min nya läkare för att hitta lite intressant information. Hamnade då på massa sidor med allmän info och malignt melanom och även statistik. Allt förstår man ju inte eftersom det är mycket fackspråk, men en sida med statistik förstod jag tyvärr...

"Fjärrspridning utan spridning till regionala lymfkörtelstationer finns hos cirka hälften av de patienter som avlider i sjukdomen. Detta tolkas så att melanomsjukdomen kan uppvisa både lymfogen- och direkt hematogen spridning. Vanligaste lokaler för fjärrspridning är hud, lungor, skelett, lever och
hjärna Vid histopatologiskt stadium IV M1a (fjärrspridning till hud, subcutis och körtlar) anges 5-årseverlevnaden vara 18,8 %, medan den vid stadium M1b (lungmetastaseering) är 6,7 % för att slutligen vid stadium M1c (övrig viscera eller förhöjt LD-värde) vara 9,5 % (Balch 2001). Siffrorna är dock osäkra.
Den kumulativa risken för utveckling av hjärnmetastaser för samtliga patienter med malignt melanom är cirka 9 %. Vid fjärrspridning är den så hög som 74 % (Cohn-
Cedermark et al 1998). Även om risken för återfall är olika för olika histogenetiska typer av malignt melanom så förefaller sjukdomsförloppet vara detsamma när melanomet väl har metastaserat (Cohn-Cedermark et al 1998)."

Ja vad säger man.. om statistik talar sanning och jag har förstått allt så som jag tror att det är.. då innebär det alltså att jag har 6,7 % chans att överleva 5 år och 74% risk att få hjärnmetastaser. Väldigt upplyftande eftersom jag redan levt ett år ganska exakt.

Det där med hjärnmetastaser skrämmer mig mest eftersom de jag kännt med malignt melanom gått bort väldigt fort när de väl fått metastaser på hjärnan. Fast jag kanske skall försöka tänka att jag har 26% chans att slippa dem. :)

Har haft en både bra och jobbig tid.. jobbigt har varit att flera som jag känt som varit sjuka i cancer har gått bort alldeles för unga. Tänker mycket på dem och de anhöriga. I söndags när jag sov över hos mamma så tog jag GP på morgonen ur postinkastet och satte mig och läste. Fick en känsla när jag kom till de sista sidorna där dödsannonserna är.. att jag skulle titta efter en kille jag lärt känna här på JK.. och visst fanns hans dödsannons där. Visste inte att han gått bort. Var bara en känsla jag fick att så nog var fallet. Det som var konstigast var att jag inte läst GP på säkert ett år.. minst.. och varför fanns annonsen just den dagen.. den kunde varit dagen före eller efter.. något(n) sa mig att titta. Han blev bara 40 år.. med två barn och fru som han lämnade efter sig. :(

En till som legat mig varmt om hjärtat som haft samma sjukdom som mig gick bort i fredags.. så det är mycket död runt mig nu känns det som. Tänker mycket på de anhöriga som jag känner väl.

En tjej som jag hade en del kontakt med på nätet som också hade cancer.. har också gått bort. Satt och åt igår här på avdelningen coh pratade med en kvinna som berättade om sin släkting som gått bort alldeles för tidigt och lämnade sin lilla dotter på två år samt sin man.. fick en sån känsla där också och var tvungen att fråga lite mer.. och kom då fram till att det var den tjejen som jag pratat med, men som tyvärr försvann och jag misstänkte att hon var väldigt dålig. Nu satt jag alltså och pratade med hennes släkting och fick det bekräftat att hon tyvärr fått ge upp kampen till slut. Hon kämpade väldigt tappert.. för hon fick tre månader att leva från läkarna men kämpade ett helt år.

Förlåt att det blev ett dystert inlägg idag.. men det är sånt som händer runt mig just nu.

Längtar hem till Skåne.. kommer dit på lördag och då blir det så underbart att träffa David och alla tjejerna. Kanske vi får härligt besök också.. vi får se. :) Längtar gör jag i alla fall.


Kram på er alla mina underbara vänner som bryr sig. Ni är ovärderliga. Om ni visste vad era ord, handlingar mm betyder för mig. Älskar er!!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fy vad jobbigt!
Vet inte vad jag ska säga.
Kram Suzie

ulrica sa...

Du behöver inte säga så mycket Suzie.. blir glad att kramen. ;)

Tror ju aldrig på statistik.. och jag brukar inte läsa det. Kämpar på ändå. Och nu mår jag ju relativt bra så det är bara att njuta.

Kia sa...

Tack för din kommentar i min blogg. Kram

Anna Sundalen sa...

Jag har sagt det förut och säger det igen. Beundrar dig starkt för att du orkar dela med dig.

Kram

Eva sa...

Fasikken alltså!! Men du är grym Ulrica å som sagt på FB tidigare, så funkar det ju inte att bryta ngt som vi bestämt - eller hur! ;-) Massor med kramar och jag tänker på dig och de dina!!

ulrica sa...

Tack va ni är goa.. Jag är ju inte sjukare idag för att jag läser statistiken. Jag skall fortfarande göra allt det där jag har bestämt mig för att göra. Njuta av allt som jag velat... som att dricka vin med dig Eva. :)

Vissa dagar är bara lite tyngre. Men imorgon åker jag härifrån.. hämtar Wiola, hämtar hundar, fixar i lägenheten och sedan myser hemma hos mamma. Sedan åker jag ner med henne och bilen lastad hit på lördag och får sista behandlingen här... och sedan bär det av söderut. Längtar efter att få komma hem.

Imorgon kommer lite besök hit med.. :) Skall bli kul att träffa er!!! <3

Gonatt.. nu är det dags att sova. Börjar bli supertrött.

kulisen sa...

Jag läser också dyster statistik fast jag nu klarat mig igenom första kontrollen. Känns som om jag bara väntar på att det ska skita sig och jag får börja om igen, med behandlingarna. Jag förstår din oro. Om man är inne i cancerkarusellen så förstår man. Men det kan ju vara DU som är den positiva procenten också, eller hur?
Styrkekramar

Hoffar i väst sa...

Säger bara kram o du är grym!

PAtricia

Therese & Azzie sa...

Tycker att du är stark som är så positiv mest hela tiden. Stora styrke kramar

Carina sa...

Å hu vad du skräms.. Den där statistiken tycker jag vi skiter i och så gör du som du brukar göra - kör på så det ryker, så jävlar anåda så skall du få se på attans att du är ju såklart en av dom där få pluttprocenten som orkar igenom. Vi som känner dej vet ju att du är enveten som en lus och redhead ända in i märgen. Det har dom inte med i statistiken förstår du väl :-)
KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM