tisdag 19 januari 2010

Är så arg!!!

Ja.. nu kokar jag.. Fick precis samtal från mamma.. och jag hade fått hyresavin. Hm.. tydligen så har jag en hyreskostnad på 7 974 kr den här gången + hushållsel + att de vill 240 kr för parkeringsplats. Det är ett stort jävla hån.. Jag får ut 8 700 kr från FK .. det innebär att jag går minus redan på hyran.. och sedan har jag ett bostadsbidrag på 2 000 kr. Det är på det som blir kvar av det och barnbidraget som jag skall betala bilkostnader, telefon, barnomsorg, försäkringar, a-kasseavgifter, bensin och mat.. ojoj.. som alla förstår så går det inte runt.. Hatar det!!! Så här har mitt liv sett ut i ett år nu.. Jag har stått i affärer och gråtit.. så trött på att alltid behöva säga till barnen att jag har inte råd.. I somras när jag var med barnen i Kristianstad och tittade lite så fick jag mig en stor käftsmäll.. kom på att jag inte varit i affärer på hur länge som helst.. förutom i mataffärer.. jag har inga pengar att handla för så jag har inte "shoppat" på jag vet inte hur länge.. tårarna började rinna inne på HM när barnen ville ha saker.. jag såg ingen ljusning.. när i framtiden skulle jag få mer pengar!! Risken är ju istället att jag får mindre med den regeringen som sitter nu så lär jag ju inte få bättre ekonomi.. Tänk er känslan efter att ha jobbat extra sedan högstadiet.. alltid haft jobb och klarat dig själv.. tills du är 36 år.. då får du be din mamma om pengar varje månad för att kunna köpa mat och ställa på bordet ens. Fy fan!! Jag orkar inte ens tänka på alla bakslag jag fått ekonomiskt också.. bara en sån sak som att jag kommer få en fruktansvärd restskatt pga försäljningen av huset.. som gick +-0.. men på pappret finns där en vinst.. och det är den jag får skatta för.. frust..

Nuuuu äntligen ser jag en ljusning ändå.. att bli sambo är ju helt klart en ekonomisk vinst.. att slippa betala dubbelt av allt.. dessutom är ju Davids hyra för fyran här betydligt billigare än min för trean!!! Och jag räknade ut idag att vi kan boka åtta parkeringsplatser här för kostnaden för en på Tjörn!! Pinsamt..

Jaja.. som många säger.. pengar är bara pengar.. men jag orkar inte oroa mig hela tiden för ekonomin.. har inte krafter till det. Om man inte har dem så är problemet betydligt större än man tror.. jag önskar inte att alla fick ekonomiska problem, men däremot så skulle jag önska att alla fick uppleva hur det är att leva som sjukskriven och ensamstående.. utan massa försäkringar som ger extrapengar m.m. Att stå i affären och få räkna ihop vad du har i korgen för det måste räcka till det som du har på kvittot för de flaskorna du pantade.. för i plånboken är det tomt.

Man blir extra känslig ibland med.. när min mobil la av och jag beklagade mig fick jag kommentaren av en person att det var ett ilandsproblem.. för mig är det inte det.. för jag har INTE råd att köpa en ny.. Då har man inte förstått hur det är att inte ha pengar.

Man kan vara "fattig" och "fattig".. antingen är man fattig en månad och har inte råd att köpa massa onödiga saker.. för man har haft extra räkningar.. och man har en buffert på banken.. fast dem räknar man inte för det är ju ett sparande... eller så är FATTIG och då menar jag FATTIG.. Det är när man redan fått plocka ut de stackars kronor man försöker spara.. och pengarna är slut innan ens räkningarna är betalda.

Nä nu måste jag sätta fart innan jag lägger mig och gråter istället.. Kanske skall ta tag i fönstrena och nya gardiner.. hm..

Kram på er alla som orkat läsa mitt negativa inlägg idag..

7 kommentarer:

johanna sa...

jag fattar precis va du menar med fattig och fattig.... jag har det inte i närheten så jobbigt som du för jag har ingen sån hemsk sjukdom som du, är "bara" sjukskriven... detta med pengar och denna jävla regering:(..dom sparkar på oss som redan har de jobbigt....
Tänker på dig och önskar dig all lycka.
kram J.

ulrica sa...

Att vara sjukskriven är inte så bara. Av någon anledning måste du ju vara sjukskriven och det är säkert jobbigt.
Jo.. att folk tar livet av sig pga den här regeringen det förstår jag verkligen.

Tack! Nu skall jag in och läsa din blogg. ;)

Anonym sa...

puss o kram jag är med dig!!!

Anonym sa...

Gunilla så fort det går att bli anonym.

Anonym sa...

Jag kan minnas fel, men för många nånga år sedan har jag för mig att det var diskussioner om att -"boendet aldrig skulle få kosta mer än 1/3 av vad man fick ut i lön"...!? För mig vore det en dröm!
Hur som helst - hoppas allt annat är bra och att det snart blir en härlig vår att njuta av!
Kram
Ann-Marie

ulrica sa...

Tack Gunilla!!

Jadu Anne-Marie.. för mig så är det typ 110 % och du som har jobbat på bank förstår ju att det inte fungerar. ;)

Skämt åsido.. Man blir lätt deprimerad och det är tur jag ser en förändring annars vet jag inte vad jag hade gjort. Det äter på en..

Kram

Anonym sa...

Förstår precis hur du har det! Nu när jag blev utförsäkrad från Fk så går det inte runt alls. Är ju också sambo, men man har ju sin egen ekonomi och vill ju inte leva på sin karl =(.

Roligt att höra att ni bor ihop äntligen =).

Kram!